Ιδρύοντας την αποικία – αποφασίζοντας για τους θεούς της
Όταν ο Στράβωνας επισκέφθηκε την Κόρινθο το 29 π.Χ., δηλ. λίγο μετά την ίδρυση της αποικίας, τα μόνα ιερά που είδε ήταν ένας μικρός ναός της Αφροδίτης στον Ακροκόρινθο και το ιερό του Ποσειδώνα στον Ισθμό (8.6.21-22).
Περί τα 150 χρόνια αργότερα, ένας άλλος διάσημος επισκέπτης της Κορίνθου, ο Παυσανίας, αναφέρεται στα πολυάριθμα ιερά του forum και απαριθμεί τα γλυπτά που αντικρίζει: της Εφεσίας Αρτέμιδος, του Διονύσου και της Τύχης, του Κλάριου Απόλλωνα και της Αφροδίτης, του Ερμή και του Διός.
Πώς διαμορφώθηκε λοιπόν η λατρευτική ζωή της πόλης;
Κατά την ύστερη δημοκρατία οι διαδικασίες που έπρεπε να ακολουθηθούν προκειμένου να ιδρυθεί μια αποικία ήταν υπόθεση ρουτίνας (Hoskins Walbank, 2010, 358). Κι ενώ ο καταστατικός χάρτης της ίδρυσης της αποικίας της Κορίνθου δεν σώζεται, μπορούμε να αναζητήσουμε παράλληλα από άλλες αποικίες.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο Lex Coloniae Genetivae που σώθηκε από την αποικία Ursus της Ισπανίας (στη σημερινή Ανδαλουσία), που ιδρύθηκε το 44 π.Χ., επίσης από τον Ιούλιο Καίσαρα. Ένα αντίγραφο του κειμένου μεταγράφηκε σε χάλκινη πινακίδα την εποχή των Φλαβίων και εκτίθεται σήμερα στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Μαδρίτης.
Τί προέβλεπε αυτός ο νόμος; Καθόριζε επακριβώς, μεταξύ πολλών άλλων, τα πολιτειακά, αλλά και τα θρησκευτικά αξιώματα που ρύθμιζαν τον βίο της αποικίας. Οι νόμοι για τα ιερατικά αξιώματα όριζαν ότι οι ιερείς και οι οιωνοσκόποι θα έπρεπε να έχουν τις ίδιες λειτουργίες, υποχρεώσεις και προνόμια, όπως οι αντίστοιχοι αξιωματούχοι της Ρώμης. Επίσης, με τον ίδιο ιδρυτικό νόμο προσδιορίζονταν οι δημόσιες λατρείες, οι γιορτές, οι δημόσιες θυσίες και καθοριζόταν το θρησκευτικό ημερολόγιο. Υπογραμμίζεται ότι οι ιερείς και οι οιωνοσκόποι ήταν δημόσιοι αξιωματούχοι της πόλης, γεγονός που καταδεικνύει πόσο στενά συνδεδεμένη ήταν η πολιτική και η θρησκευτική διοίκηση (Hoskins Walbank, 2010, 358).
Δεν γνωρίζουμε τη διαδικασία της επιλογής θεοτήτων, αλλά τα νομίσματα που εκδόθηκαν μεταξύ 44 και 40 π.Χ. συνιστούν μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα μαρτυρία.
Η Κόρινθος ακολούθησε την συνήθη πρακτική των σύγχρονών της αποικιών και έθεσε στα πρώτα νομίσματά της την κεφαλή του ιδρυτή της, του Ιούλιου Καίσαρα. Διαφοροποιήθηκε όμως σε σχέση με άλλες αποικίες, καθώς για την οπίσθια όψη των νομισμάτων δεν προτίμησε τον συνήθη αποικιακό τύπο (δηλ. την απεικόνιση του τελετουργικού καθορισμού του pomerium, του ιερού χώρου της πόλης). Αντίθετα, οι Κορίνθιοι άποικοι επέλεξαν να θέσουν στον οπισθότυπο τον Βελλεροφόντη πάνω στον Πήγασο, δηλ. να κάνουν μια ευθεία αναφορά σε έναν από τους ιδρυτικούς μύθους της ελληνικής Κορίνθου. Άλλες σύγχρονες κοπές επιβεβαιώνουν την τάση των νέων κατοίκων να ενσωματώσουν τις ελληνικές θεότητες στη θρησκευτική ζωή της ρωμαϊκής αποικίας. Παραδοσιακοί θεοί όπως ο Ποσειδώνας, η Αθηνά, ο Διόνυσος, ο Κρόνος και ο Δίας εμφανίζονται στις νέες κοπές της αποικίας και μητρόπολης της επαρχίας (βλ. γι’ αυτό το ζήτημα αναλυτικά (Hoskins Walbank, 2010, 358).