Η ρωμαϊκή αποικία της Κορίνθου: οι μείζονες ναοί του forum
Σε σύγκριση με την αγορά των ελληνικών πόλεων, το θρησκευτικό στοιχείο ήταν πολύ εντονότερο στο forum. Επιπροσθέτως, υπήρχε η τάση, τόσο στο κορινθιακό όσο και σε άλλα σύγχρονα fora, τα λατρευτικά οικοδομήματα να καταλαμβάνουν συγκεκριμένη περιοχή του forum και να μην είναι διεσπαρμένα. Συγκεκριμένα στην Κόρινθο, η area sacra βρίσκεται στα δυτικά του forum. Εκεί αντίκριζε κανείς δύο τεράστια περίστυλα τεμένη τα οποία περιέκλειαν ογκώδεις περίπτερους ναούς (βλ. αμέσως παρακάτω), ενώ σειρά μικρότερων πρόστυλων ναών, αφιερωμένων σε πλειάδα θεοτήτων, κοσμούσαν επίσης το δυτικό άνδηρο του φόρουμ (για τα ζητήματα αυτά βλ. Ευαγγελίδη 2007, 439-440).
6.1 Ο αρχαϊκός ναός του Απόλλωνα
Ο ναός του Απόλλωνα, ο οποίος χρονολογείται στα μέσα του 6ου αιώνα, δεν υπέστη μεγάλες καταστροφές το 146 και οι άποικοι αποφάσισαν να τον ενσωματώσουν στη θρησκευτική τοπογραφία της αποικίας. Στο πλαίσιο λοιπόν της ρωμαϊκής του χρήσης, προκειμένου να προσαρμοστεί στη νέα πολεοδομική αντίληψη του χώρου, να ανταποκριθεί στις ανάγκες των νέων κατοίκων της πόλης, αλλά και να εκφράσει συμβολικά τη νέα πραγματικότητα, ασφαλώς υπέστη τροποποιήσεις: προστέθηκε μια μνημειακή είσοδος στα δυτικά και στοές στη βόρεια και νότια πλευρά του. Οι αρχιτεκτονικές αυτές μεταλλάξεις πιθανόν συμβάδιζαν και με αλλαγές στον λατρευτικό προσανατολισμό του ναού.
Σύμφωνα με την παραδοσιακή ερμηνεία του σχετικού χωρίου του Παυσανία (2.3.6), στον ναό εξακολουθούσε να λατρεύεται ο Απόλλωνας. Η νεότερη αρχαιολογική έρευνα ωστόσο κατέδειξε ότι ο ναός αυτός στέγαζε δύο λατρείες. Εκτός από τη διττή λατρευτική χρήση του ναού, δεν διαθέτουμε περαιτέρω μαρτυρίες που να επιβεβαιώνουν το αντικείμενο της λατρείας. Πιθανόν, σύμφωνα με τη θεωρία της M. Hoskins Walbank (1994, 213), να στέγασε ακόμα και την αυτοκρατορική λατρεία, αρχικά προς τιμήν του Ιούλιου Καίσαρα και αργότερα προς τιμήν της Ιούλιας Γενίας (Gens Iulia). «Αν η θεωρία είναι σωστή, τότε η κορινθιακή λατρεία του Ιούλιου Καίσαρα αποτελεί μία από τις πρωιμότερες εκφάνσεις της αυτοκρατορικής λατρείας στον ελλαδικό χώρο. Αυτό δεν είναι τυχαίο, καθώς ο Καίσαρας δεν ήταν μόνο ιδρυτής της αποικίας, αλλά μάλλον πάτρωνας πολλών από τους πρώην απελεύθερους που απάρτιζαν τον πληθυσμό της.» (Ευαγγελίδης, 2007, 427).
6.2 Ο Ναός Ε
Πρόκειται για έναν ογκώδη ναό, που δεσπόζει στο τοπίο, καθώς κατασκευάστηκε σχεδόν 8μ. πάνω από την επιφάνεια του forum. Διακρίνονται δύο οικοδομικές φάσεις: κατά την πρώτη, επί Κλαυδίου, ο ναός ήταν πώρινος, περίπτερος εξάστυλος, δωρικού ρυθμού, ενώ, κατά τη δεύτερη, στα τέλη του 1ου ή στις αρχές του 2ου μ.Χ., ο αρχικός ναός αντικαταστάθηκε από έναν πολυτελέστερο, επίσης περίπτερο εξάστυλο, αλλά, αυτή τη φορά μαρμάρινο, κορινθιακού ρυθμού ναό.
Το αρχιτεκτονικό σχέδιο, η οργάνωση του χώρου, αλλά και η γλυπτή διακόσμηση του ναού (π.χ. η απεικόνιση της θεάς Ρώμης στα αετώματα) παραπέμπουν στον κατεξοχήν ρωμαϊκό προσανατολισμό του ναϊκού οικοδομήματος.
Η ταύτιση και αυτού του ναού δεν είναι βεβαία. Δύο είναι οι επικρατέστερες θεωρίες. Πρόκειται για:
(α) Το Καπιτώλιο της πόλης; Η θεωρία αυτή υποστηρίζεται από την M. Hoskins Walbank, η οποία επικαλείται το μέγεθος και τη μεγαλοπρέπεια της κατασκευής, την αξονική του θέση σε σχέση με το Βήμα και την Ιουλία Βασιλική
(β) Ναός της Ιουλίας Γενιάς; Η θεωρία αυτή υποστηρίζεται από τον C.K. Williams. Ο ερευνητής βασίζεται στη μαρτυρία του Παυσανία (2.3.1), σύμφωνα με την οποία υπήρχε ναός της αδελφής του Αυγούστου, Οκταβίας ὑπὲρ τῆς ἀγορᾶς. Επίσης ταυτίζει τον ναό με τον εξάστυλο που απεικονίζεται στις νομισματικές κοπές της πόλης και επιγράφεται GENT IULI.
Για μια λεπτομερή παρουσίαση των δύο θεωριών, βλ. Ευαγγελίδη, 2007, 388-391.